keskiviikko 19. heinäkuuta 2017

Pölykapseleiden kunnostus



Jossakin välissä olisi tarkoitus hankkia vyörenkaat alkuperäisille Cadillacin peltivanteille, joten kaivoin auton alkuperäiset pölärit hyllystä kunnostusta varten. Nämä olivat täysin siinä asussaan kuin ne auton peräkontissa tulivat mukana. Pinnavanteet kun oli tarkoitus laittaa heti alusta alkaen, niin en edes kunnostanut näitä.



Yksi kapseli oli lommoton ja todella hyvä. Kolmessa muussa tekemistä sitten riittikin.
Tein Kapselin profiilin mukaisen vasteen messinkilatasta ja halppis korivasara/vaste sarjan avulla naputtelin lommot suoremmiksi. Suuremmat jäljet hioin puhdistuslaikalla (eli ns. vihapuhetukkalaikalla)  ja loput vesissä 240-1500 karkeuteen asti. Kiillotuksen tein koneella kolmella kovavahalla ja puuvillarättilaikoilla.

Halppis korivasara/vastesarja ja itsetehty profiilinmuotoinen työkalu.

Puhdistus Patapatalla teki taas kerran ihmeitä.

Tässä toisen kuvan pöläri jo pääpiirteittäin oikaistuna.


Pieni pintaröpelö oiottiin vielä vasteilla ja vasaroilla ja loput hiottiin puhdistuslaikalla.
Oikomisen jälkeen kapselit vesihiottiin 240-400-600-800-1000-1200-1500 vesihiomapaperilla ja kiillotettiin puuvillalaikoilla koneellisesti.
Alkuperäisistä keskikupeista poistettiin maali, ja ne kiillotettiin. Maalaus tapahtui mattavalkoisella yli ja sen jälkeen raaputin vaakunan puhtaaksi. Vaakunan väritys hoitui maalitusseilla. Kunnon kuivumisen jälkeen ruiskutin päälle 2K lakan.

Lähtötilanne keskimerkkien kanssa.0

Merkit käsitelty maalinpoistoaineella ja pesty saippuavillalla.

Merkit maalattiin mattavalkoisella (Maston 122 Spray)

Spray alkydi oli helppo raaputtaa kohokuvioista pelkäällä kynnellä.

Pienet kolot sai puhtaaksi hammastikulla. Raaputus on syytä tehdä parin tunnin sisällä maalauksesta, muuten maali saattaa kovettua liikaa eikä se irtoa enää niin helposti.

Mustat osiot maalasin maalitussilla, sillä koin turhan vaivalloiseksi tehdä sitä pensselin kanssa.

Tässä merkit valmiina ylilakattavaksi ruiskulla.
Keskimerkkien alle tein tiivisteet 1mm levytavarasta. Alkuperäisestihän näissä on käytetty korkkia.
Vanteet kävi hiekkapuhalluksessa ja ProPinnassa pulverimaalattavana alkuperäisen kaltaiseen harmaaseen sävyyn. Nyt siis puuttuu enää ne valkosivulliset vyörenkaat, mutta niitä jotuu vielä hetken odottamaan.


Merkkien tiivisteet tein Bilteman tiivistelevystä.

Kaikki neljä pöläri kunnostettuna. Vasemman puoleisin on ainut pöläri jonka hankin romutorilta, mutta lopulta omat vaikuttivat paremmilta lähtökohdilta.

Ei kommentteja: